Singapore ligger i topp
Många länder runt om i världen har insett fördelarna med Singaporemetoden. Idag är metodiken väletablerad i USA och Kanada, samt i många länder i Asien, Sydamerika och Europa, bl a Storbritannien och Holland.
Många länder runt om i världen har insett fördelarna med Singaporemetoden. Idag är metodiken väletablerad i USA och Kanada, samt i många länder i Asien, Sydamerika och Europa, bl a Storbritannien och Holland.
Grundsynen att alla kan utvecklas i matte genomsyrar undervisningen. Kommunikation och lärande i helklass är i fokus och eleverna får möjlighet att både reflektera själva och lära av varandra genom att lektionen inleds med ett gemensamt problem. Problemet kan lätt fördjupas för att utmana elever utifrån deras olika förutsättningar. Läraren arbetar aktivt med att ställa frågor för att utveckla elevernas tänkande och förmågor.
Singaporemetoden täcker in alla delar i det centrala innehållet och de kunskapskrav som finns i den svenska läroplanen, Lgr 22, och kursplanen i matematik. Singaporemetoden är ett utmärkt sätt att arbeta med förmågorna i matematik.
Hur läraren undervisar i matematik gör skillnad för resultaten. Singaporemetoden ger läraren bra stöd och smarta verktyg för att bedriva en framgångsrik undervisning. Inspirerande läromedel och genomarbetade lärarhandledningar bidrar också till att höja kvalitén. Att satsa på gedigen utbildning och löpande kompetensutveckling lönar sig.
Förståelse för vad man gör och varför leder till lust att lära mer. Inlärningen sker på ett lekfullt sätt med hjälp av konkreta uppgifter och genomtänkta visuella modeller som hjälper eleven att visualisera och förstå vad man gör. Man fokuserar mer på att skapa förståelse och mindre på formler och matematiska procedurer.
Det som framförallt skiljer ut Singaporemetoden är att metoden har en välstrukturerad och genomtänkt plan för hur undervisningen ska bedrivas, att såväl lärare som elever får en verktygslåda med smarta strategier och modeller för hur man kan lösa problem samt att mer tid och vikt läggs vid att alla ska lära sig grunderna först. Detta minskar behovet av repetition av samma moment och gör att man kan bygga vidare och snabbare lära sig mer komplex problemlösning.
Vad är Singaporemetoden?
En internationellt framgångsrik metod för matematikundervisning i grundskolan som tar utgångspunkt i Singapores kursplan i matematik.
Vad är det som skiljer Singaporemetoden från traditionell matematikundervisning?
Tydligare fokus på problemlösning, ännu mer vikt läggs vid att skapa förståelse för matematikens grunder, mer stöd till läraren, smarta konkreta verktyg och visuella modeller.
Kommer vi fortfarande att följa läroplanen och kursplanen i matematik efter att vi infört Singaporemetoden?
Ja, Singaporemetoden täcker in alla delar i det centrala innehållet och de kunskapskrav som finns i Lgr 22.
Hur går det till?
Tillsammans arbetar vi fram en plan för att på bästa sätt introducera Singaporemetoden på er skola. Vi tillhandahåller läromedel och utbildning för lärare, annan skolpersonal samt föräldrar. Vi tar ett helhetsansvar för hela genomförandet och finns tillgängliga för support och rådgivning under hela processen.
Hur mycket utbildning krävs?
Vi rekommenderar 2-3 dagars utbildning för lärare som ska komma igång med Singaporemetoden. Man kan med fördel dela upp dessa dagar i flera tillfällen. Bästa upplägget för just din skola tar vi fram utifrån era behov.
Kan man välja att bara plocka in vissa delar av Singaporemetoden i undervisningen?
För att fullt kunna dra nytta av metoden och dess fördelar så rekommenderar vi att man introducerar metoden fullt ut dvs. lägger tid och resurser på utbildning av lärare och ser till att använda läromedel baserat på Singapore Math. Vår rekommendation är att man börjar introducera det i lågstadiet för att sedan ta det vidare till mellanstadiet.
Varför ska jag välja Singaporemetoden?
Vi vill trycka på fem huvudskäl till att arbeta med Singaporemetoden:
1. Med stabil grund och tidiga insatser når man längre.
2. Problemlösning i fokus – gör matematiken mer relevant och intressant.
3. Smarta verktyg för lärande – CPA approach och Bar modeling
4. Teachning to Mastery – Genomtänkt undervisning där läraren har en central roll.
5. Elevernas självförtroende ökar och de blir bättre på matte
Vilka årskurser gäller det?
Singaporemetoden finns från förskoleklass till åk9, med tyngdpunkten på låg- och mellanstadiet.
Hur ser resultaten ut?
Elever från Singapore ligger i topp i internationella undersökningar som PISA (Programme for International Student Assessment, åk9) och TIMMS (Trends in International Mathematics and Science Study, åk 4 & 8). I TIMMS har man placerat sif bland de tre bästa nationerna sedan starten 1995. I PISA-underökningen har man deltagit sedan 2009 och placerade sig på andra plats inom matematik år 2009 och 2012.
Det har även gjorts ett antal studier på effekterna av implementeringen av Singapore Math i andra länder som visar på snabba och tydliga resultatförbättringar.