MODUL 1: GRUND
Lär dig grunderna i Singaporemodellen
Vår grundkurs ger dig en bättre förståelse för vad Singaporemodellen är. Du får kunskap om viktiga verktyg som blockmodellen och hur du kan strukturera lektionerna och undervisa med ett problemlösande förhållningssätt. Utbildningen ger dig även praktiska råd och tips om hur du undervisar för att väcka intresse, skapa förståelse och utveckla elevers kunskaper i matematik.
Läs mer om vår grundkurs modul 1
MODUL 1: GRUND
Lär dig grunderna i Singaporemodellen
INNEHÅLL
Introduktion och bakgrund
– Hur har metoden utvecklats och var finns den idag?
– Bakgrund om Singapores skolsystem
Vad är Singaporemodellen?
– Vad är utmärkande för modellen?
– Genomgång av viktiga verktyg och förhållningsätt.
– Forskning och inlärningsteorier som metoden bygger på.
– Internationella erfarenheter och resultat.
Att undervisa i Singaporemodellen
– Hur går undervisningen till i praktiken?
– Lektionsstruktur och lektionsmodellering
– Lärarens förhållningssätt och interaktion elev-lärare och elev-elev.
– Singaporemodellens koppling till vår kursplan och förmågorna i matematik.
– Problemlösning med blockmodellen
Att införa Singaporemodellen i skolan
– Vad kan vi lära från andra skolor som infört Singaporemodellen?
– Viktiga framgångsfaktorer och tips för en lyckad implementering.
SYFTE OCH UPPLÄGG
Vår grundkurs ger dig en bättre förståelse för vad Singaporemodellen är. Du får kunskap om viktiga verktyg som till exempel blockmodellen och hur vi undervisar med ett problemlösande förhållningssätt. Utbildningen ger dig även praktiska råd och tips om hur vi strukturerar lektionerna och undervisar för att väcka intresse, skapa förståelse och utveckla elevers kunskaper i matematik.
Kursen vänder sig till lärare och specialpedagoger i årskurs FK-6 samt skolledare och skolutvecklare inom matematik. Det är heldagskurs som varvar föreläsningar, diskussioner och praktiska övningar med utgångspunkt i kollegialt lärande.
UTBILDARE
Josefine Rejler och Pia Agardh
PRAKTISK INFORMATION
Kursorter:
Stockholm, Göteborg, Malmö. Se anmälningsformulär för aktuella kursdatum
Tid: kl 9.00 – 16.30.
Pris: 2 950 kr ex moms. Pris per deltagare och kursdag exkl. moms.
Gå fem betala för fyra. Gäller om minst fem personer anmäler sig samtidigt från samma skola.
I kursen ingår lunch och fika. Deltagarna får kursdokumentation och kursintyg efter avslutad kurs.
SAMLAD INFO I PDF
Ladda ner vår PDF om denna kurs genom att klicka här.
MODUL 2: FORTSÄTTNING
Lär dig undervisa med Singaporemodellen
Vår forsättningskurs ger dig fördjupade kunskaper om hur vi undervisar utifrån Singaporemodellen. Du får lära dig mer om hur vi bygger grunden i de fyra räknesätten, hur vi ger elever extra stöd och utmaningar, hur vi dokumenterar med hjälp av mattelogg och löser problem med blockmodellen. Här får du möjlighet till både fördjupning och praktisk träning.
Läs mer om vår fortsättningskurs modul 2
MODUL 2: FORTSÄTTNING
Lär dig undervisa med Singaporemodellen
INNEHÅLL
Introduktion
– Sammanfattning och reflektion kring grunderna i Singaporemodellen.
Teaching to Mastery
– Undervisningens fem nycklar och hur vi undervisar för förståelse.
– Lektionens olika delar med fokus på praktisk undervisningsträning.
– Individanpassning – hur vi ger elever extra stöd och extra utmaning.
– Mattelogg som verktyg för dokumentation och reflektion.
Taluppfattning och de fyra räknesätten
– Hur vi hjälper elever att utveckla och bibehålla en god taluppfattning.
– Spiralprincipen och dess användning för att fördjupa elevers kunskaper i de fyra räknesätten.
– Modellering av lektionstarter, pröva och reflektera tillsammans om tillvägagångssätt.
Problemlösning med blockmodellen
– Hur vi använder blockmodellen inom olika typer av matematiska problem.
– Fördjupning i modellen med fokus på praktiska övningar.
SYFTE OCH UPPLÄGG
Vår fortsättningskurs ger dig fördjupade kunskaper i Singaporemodellen och hur vi undervisar för förståelse. Du lär dig hur undervisningen byggs upp i de fyra räknesätten och hur vi hjälper elever att utveckla och bibehålla en god taluppfattning. Du får tips och strategier för hur vi individanpassar undervisningen samtidigt som vi arbetar samlat och inkluderande. Du får lära dig hur mattelogg kan användas som ett verktyg för dokumentation och reflektion. Du får också pröva att lösa flera problem med blockmodellen och lära dig mer om hur vi använder modellen i undervisningen.
Kursen riktar sig till lärare och specialpedagoger i årskurs FK-6 samt skolutvecklare inom matematik. Deltagarna ska först ha gått kursmodul 1 ”Lär dig grunderna i Singaporemodellen”. Det är en fördjupningsdag som ger mycket utrymme för praktiska övningar och kollegialt lärande.
UTBILDARE
Josefine Rejler och Pia Agardh
PRAKTISK INFORMATION
Kursorter:
Stockholm, Göteborg, Malmö. Se anmälningsformulär för aktuella kursdatum
Tid: kl 9.00 – 16.30.
Pris: 2 950 kr ex moms. Pris per deltagare och kursdag exkl. moms.
Gå fem betala för fyra. Gäller om minst fem personer anmäler sig samtidigt från samma skola.
I kursen ingår lunch och fika. Deltagarna får kursdokumentation och kursintyg efter avslutad kurs.
SAMLAD INFO I PDF
Ladda ner vår PDF om denna kurs genom att klicka här.
MODUL 3: FÖRDJUPNING
Fördjupa dig i Singaporemodellen
Vår fördjupningskurs riktar sig till dig som redan undervisar utifrån Singaporemodellen. Under dagen fördjupar vi oss i de matematiska områdena bråk och decimaltal. Vi prövar lektionsstarter, lär oss mer om effektiv undervisning, planerar lektioner tillsammans och får tips och idéer från andra som också använder Singaporemodellen. Ta tillfället att fördjupa dina kunskaper ytterligare, förfina din undervisning, dela erfarenheter och träna praktiskt tillsammans med andra lärare.
Läs mer om vår fördjupningskurs modul 3
MODUL 3: FÖRDJUPNING
Fördjupa dig i Singaporemodellen
INNEHÅLL
Kollegialt lärande och erfarenhetsutbyte
– Vad kan vi lära från skolor som arbetar med Singaporemodellen i Sverige?
– Vad kan vi lära från besök på skolor och från lärarhögskolan i Singapore?
– Presentation och erfarenhetsutbyte utifrån egen undervisning.
Forskningsbaserad undervisning
– Effektiv undervisning – vad, hur och varför? Forskning och beprövad erfarenhet.
– Lärarens förhållningssätt kopplat till lektionsstrukturen.
– Modellering av lektionsstarter och resonemang om vanliga frågor.
Bråk och decimaltal
– Hur vi bygger grunden inom bråk och decimaltal.
– Viktiga grundprinciper för att utveckla förståelsen.
– Vanliga svårigheter och missuppfattningar.
– Problemlösning med blockmodellen.
– Samband bråk, decimaltal och procent.
Lektionsplanering för fördjupat lärande
– Kritiska frågeställningar för en medveten lektionsplanering.
– Förbereda lektioner och utbyta erfarenheter.
SYFTE OCH UPPLÄGG
Efter kursen har du fördjupat dina kunskaper i Singaporemodellen och vidareutvecklat din undervisning inom ytterligare områden. Du har fått mer praktisk undervisningsträning samt tips och inspiration från ett nätverk av lärare som också arbetar utifrån Singaporemodellen.
Kursen vänder sig till lärare och specialpedagoger i årskurs Fk-6 som har erfarenhet av undervisning med Singaporemodellen. Deltagarna ska minst ha gått vår grundkurs kursmodul 1 och gärna även vår fortsättningskurs modul 2. Det är en fördjupningsdag som ger mycket utrymme för praktiska övningar och kollegialt lärande.
UTBILDARE
Josefine Rejler och Pia Agardh
PRAKTISK INFORMATION
Kursorter:
Stockholm, Göteborg, Malmö. Se anmälningsformulär för aktuella kursdatum
Tid: kl 9.00 – 16.30.
Pris: 2 950 kr ex moms. Pris per deltagare och kursdag exkl. moms.
Gå fem betala för fyra. Gäller om minst fem personer anmäler sig samtidigt från samma skola.
I kursen ingår lunch och fika. Deltagarna får kursdokumentation och kursintyg efter avslutad kurs.
MODUL 4: FÖRDJUPNING
PÅFYLLNAD I SINGAPOREMODELLEN
Vår kursmodul 4 riktar sig till dig som redan undervisar utifrån Singaporemodellen. Dagen är tänkt som en påfyllnad och boost för dig som vill bygga vidare och förfina din undervisning ytterligare. Vi fördjupar vi oss i hur vi skapar en lärandekultur där alla elevers tankar och idéer blir synliggjorda. Vi prövar flera lektioner tillsammans, resonerar om vanliga frågor samt lär utifrån konkreta exempel, case studies, från filmade matematiklektioner med elever.
Läs mer om vår fördjupningskurs modul 4
MODUL 4: FÖRDJUPNING
Påfyllnad i Singaporemodellen
INNEHÅLL
Modellera, analysera och utveckla undervisningen
– Vad kan vi lära av olika lektionsstarter?
– Hur skapar vi en klassrumskultur för ett fördjupat lärande?
– Vilka utmaningar finns och hur hanterar vi dem?
Vi modellerar lektionsstarter inom olika matematiska områden, tränar och lär tillsammans utifrån vanliga frågor och utmaningar. Vi reflekterar kring det egna förhållningssättet och hur vi får till en klassrumskultur som genomsyras av tänkande och resonemang, öppenhet och kreativitet, där frågor och idéer bollas mellan lärare och elev.
Hjärnan och lärande
– Vad säger forskning om hjärnan och lärande?
– Hur använder vi den kunskapen i Singaporemodellen?
– Hur gör vi misstag till positiva lärtillfällen?
Vi tar utgångspunkt i forskning om hjärna och lärande och resonerar om kopplingen till Singaporemodellen. Vi återknyter till lärarens roll och förhållningssätt och uppmärksammar hur kan arbeta med elevers fel och misstag som tillfällen till fördjupat lärande.
Case studies och lektionsobservationer
– Vad kan vi lära genom att observera lektioner med elever?
– Vilka rutiner och verktyg kan vi använda för att stärka det kollegiala lärandet?
– Hur driver vi arbetet med Singaporemodellen vidare på skolan?
Vi tar utgångspunkt i exempel från filmade matematiklektioner med elever och reflekterar tillsammans om hur vi kan förfina och utveckla undervisningen. Vi samtalar om hur vi kan samarbeta kollegialt och använda lektionsobservationer som ett verktyg för att hålla utvecklingsarbetet vid liv på skolan.
SYFTE OCH UPPLÄGG
Efter kursen har du fått verktyg för att förfina din undervisning ytterligare och skapa en lärandekultur på skolan. Du har fått mer praktisk undervisningsträning, tips och inspiration genom att pröva, samtala och resonera om flera lektioner. Dessutom har du fått diskutera utmaningar, reflektera över din och andras undervisning och lära utifrån praktiska case studies.
Kursen vänder sig till lärare och specialpedagoger och matematikutvecklare i årskurs FK-6 som har erfarenhet av undervisning med Singaporemodellen. Deltagarna ska ha gått vår grundkurser modul 1 och 2 och gärna även vår fördjupningsmodul 3. Det här en fördjupningsdag som ger mycket utrymme för praktiska övningar och kollegialt lärande.
UTBILDARE
Josefine Rejler och Pia Agardh
PRAKTISK INFORMATION
Kursorter:
Stockholm, Göteborg, Malmö. Se anmälningsformulär för aktuella kursdatum
Tid: kl 9.00 – 16.30.
Pris: 2 950 kr ex moms. Pris per deltagare och kursdag exkl. moms.
Gå fem betala för fyra. Gäller om minst fem personer anmäler sig samtidigt från samma skola.
I kursen ingår lunch och fika. Deltagarna får kursdokumentation och kursintyg efter avslutad kurs.
MODUL FK: MATEMATIK
SINGAPOREMODELLEN I FÖRSKOLEKLASS
Vår kurs för förskoleklass ger dig verktygen för att undervisa med Singaporemodellen och fördjupa dig i vad matematikundervisning i förskoleklass innebär. Vi utgår från Singaporemodellen och det centrala innehållet i vår kursplan för förskoleklass. Vad innebär det i praktiken? Hur undervisar vi på bästa sätt? Varför hjälper det elevers matematikutveckling? Vi modellerar hur undervisningen går till och hur du skapar en elevaktiv undervisning med mycket praktiskt utforskande, lek och aktiviteter.
Läs mer om vår modul för förskoleklass
MODUL FK: MATEMATIK
SINGAPOREMODELLEN I FÖRSKOLEKLASS
INNEHÅLL
Vad är Singaporemodellen?
- Vad är utmärkande för modellen?
- Forskning och inlärningsteorier som modellen bygger på.
- Erfarenheter och resultat internationellt och från skolor i Sverige.
- Singaporemodellens koppling till Lgr22 och förmågorna i matematik.
Matematik i förskoleklass
- Vad innebär matematik i förskoleklass?
- Hur tar vi tillvara på 6-åringars nyfikenhet och intresse för matematik?
- Vad omfattar det centrala innehållet i matematik, hur ska det genomföras och varför?
- Förskoleklassårets betydelse för elevernas start och utveckling i matematik.
Hur undervisar vi med Singaporemodellen i förskoleklass?
- Hur undervisar vi genom praktiskt utforskande, lek och aktivitet?
- Lärarens roll och förhållningssätt.
- Lektionsstruktur och modellering av lektioner.
- Hur kopplar Singaporemodellen till kartläggningsmaterialet?
- Hur lägger vi grunden, väcker nyfikenhet och skapar tilltro inför kommande läsår?
SYFTE OCH UPPLÄGG
Vår kurs ger dig verktygen för att utveckla din undervisning i förskoleklass och hur du tillvaratar 6-åringarnas nyfikenhet och intresse för matematik. Du får praktisk undervisningsträning, tips och inspiration genom att pröva, samtala och resonera om innehållet i lektioner. Du får lära dig mer om matematiken i förskoleklass samt hur vi använder och bygger vidare på kartläggningsmaterialet (Hitta matematiken). Vi fördjupar oss i områden som sortering och mönster, taluppfattning, mätandets idé och rumsuppfattning. Vi resonerar om varför eleverna bör möta detta innehåll och vad det innebär för deras kommande matematikutveckling.
Kursen vänder sig till förskollärare, grundskollärare och fritidspedagoger som är verksamma i förskoleklass. Utbildningen innehåller föreläsningar och workshops som där vi prövar många lektioner tillsammans. Deltagare som har gått denna modul och som ska fortsätta att undervisa i årskurs 1 kan bygga vidare med vår fortsättningskurs, modul 2.
UTBILDARE
Josefine Rejler och Pia Agardh
PRAKTISK INFORMATION
Kursorter: Stockholm och Malmö. Se anmälningsformulär för aktuella kursdatum
Tid: kl 9.00 – 16.30.
Pris: 2 950 kr ex moms. Pris per deltagare och kursdag exkl. moms.
Gå fem betala för fyra. Gäller om minst fem personer anmäler sig samtidigt från samma skola.
I kursen ingår lunch och fika. Deltagarna får kursdokumentation och kursintyg efter avslutad kurs.
SÅ HÄR TYCKER VÅRA KURSDELTAGARE
Vi är måna om att kursdeltagarna känner att de får med sig nya insikter och kunskaper som kan omsättas direkt i klassrummet. Därför är vi glada över att samtliga deltagare uttrycker att de har praktisk nytta av kursen i sin undervisning. Responsen är genomgående mycket positiv och kurserna får snittbetyget 5,8 av max 6,0.
”Kursen ger många bra tips om hur man kan tydliggöra matematiken mer med hjälp av bilder och visuella modeller, hur man skapar förståelse och bygger en strukturerad undervisning. Hur inspirerande och kul som helst!”
”Genom kursen får du en möjlighet att skapa strukturerad undervisning i matematik med kvalitet och kreativitet.”
”Mycket bra upplägg och proffsiga föreläsare. Ger verktyg för att bygga grunderna i matematik på ett tydligt och roligt sätt”
”Hur enkel problemlösning kan vara. Roligt, inspirerande, vassare verktyg! Kursen ger självförtroende, bekräftelse och lust att arbeta!”
”Det här är precis vad vi behöver för att kunna jobba med problemlösning på ett bra sätt. Inspirerande och mycket nyttigt!”
”Skön miljö, inspirerande kursledare, bra avvägning av bakgrund, fakta, forskning, resultat och praktiska övningar. Kort sagt en väldigt inspirerande dag!”
”Känner att jag saknat precis det här sättet att undervisa. Blir nyfiken och vill lära ännu mer!”