TIMSS 2023 – Förbättrade resultat i matematik

Stort lyft för matematikresultaten i Sverige – glädjande, men bilden är splittrad

Svenska elever visar förbättrade matematikresultat i både årskurs 4 och 8, och överträffar genomsnittet inom EU/OECD för båda årskurserna. Efter en period av stagnerande eller nedåtgående resultat visar TIMSS 2023 att svenska fjärde- och åttondeklassare nu presterar betydligt bättre i matematik än vid 2019 års mätning. För åttondeklassarna är det här det bästa resultatet under hela 2000-talet, och för fjärdeklassarna, som deltagit under kortare tid, är det den högsta poängen hittills.

Både Skolverket och Utbildningsminister Johan Pehrson (L) lyfter fram och berömmer matematiklärares avgörande insatser för att stärka elevernas kunskaper.

– Matematiklärare ska känna en stor stolthet, säger Skolverkets avdelningschef Anna Castberg under en presskonferens.

Vi instämmer till fullo. Det är det dagliga arbetet i klassrummet som gör skillnad och lärarnas undervisning är nyckeln till förbättrade resultat. Vi ser många positiva exempel på skolorna vi samarbetar med, i synnerhet där man arbetat långsiktigt och systematiskt med att utveckla sin undervisning enligt Singaporemodellen. Samtidigt finns fortfarande mycket att förbättra, särskilt i frågan om likvärdighet inom svensk skola. Resultaten förstärker bilden av en splittrad skola där elevers socioekonomiska bakgrund spelar en betydande roll för hur de presterar i skolan. Därför är det otroligt viktigt att vi arbetar språkförstärkande även inom matematiken. Vi ser att det gör stor skillnad och att eleverna stärker både sina matematiska och språkliga färdigheter när de får utforska med konkret material, samtala och resonera och matematiska begrepp. De får de göra när de undervisas utifrån Singaporemodellen. De får också utmanas kontinuerligt att lösa komplexa problem, vilket är en av nycklarna till Singapores framgångar.

Singapore behåller sin ledande position i TIMSS 2023 – en plats de haft sedan undersökningarna startade 1995. Singapore ligger fortfarande långt över Sveriges resultat. Bland annat noterar vi att 46% av eleverna i Singapore klarar de mest avancerade uppgifterna i åk 8. Motsvarande siffra Sverige är nu 9%, en ökning från 5% tidigare, vilket är  glädjande, men fortfarande finns mycket kvar att göra. Vi behöver fortsätta att arbeta för att lyfta mattekunskaperna, inte minst för de elever som presterar på de lägre nivåerna.  Vi inspireras av Singapores framgångar som en modell för att utveckla vår egen matematikundervisning. För mer information om våra insikter och erfarenheter i Sverige, rekommenderar vi vår nya rapport som vi skrivit på uppdrag av Svenskt Näringslivet: ”Med utgångspunkt från Singapore: Så här lyfter vi mattekunskaperna i Sverige.”

Här kan du läsa mer om TIMSS 2023:

TIMSS 2023 – Skolverkets rapport

TIMSS 2023 – IEA, Internationell rapport

Artikel i Vi lärare om TIMSS 2023

Här hittar du vår rapport om vägen framåt:

Med utgångspunkt från Singapore: Så här lyfter vi mattekunskaperna i Sverige